pondělí 16. prosince 2013

Čokoládové lanýže s chilli

Na letošní Vánoce se nějak podezřele moc těším a podezřele moc na ně peču a ne-peču, přikládám to k rozšiřování pole působnosti prokrastinace, což samozřejmě vede k tomu, že na příští víkend se mi sešlo hrozně moc pečících plánů (minivětrníky, minicupcakes, různé sušenky, jedlé přídárky a tak vůbec) a taky hrozně moc školních deadlinů. V rámci prokrastinování během uplynulého víkendu se mi podařilo stvořit i super jednoduché, v podstatě rychlé a hlavně děsně dobré čokoládové lanýže s chilli. 



Čokoládové lanýže (truffes au chocolat) jsou vlastně hrudky z čokoládové ganache, ideálně hořké, ale s menšími úpravami se dají stvořit i z mléčné nebo bílé. Lanýže se jim říká proto, že mají připomínat pravé lanýže, takže se člověk nemusí moc patlat s tvarem a dělat kuličky, prostě to uhňácá, jak mu to přijde pod ruku, a bude to tak nejsprávnější :).

Strašně ráda bych tu uvedla, komu jsem recept ukradla, ale fakt už nevím - pročetla jsem jich tolik, že jsem to nakonec dělala podle oka a hlavně co dovolily zásoby čokolády a odměrka, protože u té mé prostě 140 ml neodhadnu...Z uvedeného množství mi vyšlo 30 ks lanýžů o velikosti cca 3 x 1 x 1 cm

Ingredience
200 g kvalitní hořké čokolády 
140 ml smetany ke šlehání
vanilkový lusk (nemusí být)
30 g másla
1/2 lžičky mletého chilli
kakao na obalení

Postup:
Tento poměr mi vyšel konzistencí úplně ideálně při použití 100 g 70% čokolády a 100 g 76% čokolády, pokud budete mít čokoládu s vyšším obsahem kakaa, tak přidejte víc smetany (140-150 ml), pokud s menším, tak smetanu uberte (80-100 ml) a počítejte s delším tuhnutím.
Čokoládu nalámeme do misky na malé kousky a přivedeme k varu smetanu, do které jsme dali zrníčka z jednoho vanilkového lusku (a klidně i zbytek lusku, který pak vyndáme). Jakmile se smetana začne vařit, tak jí přelijeme čokoládu a necháme asi 2 minuty volně rozpouštět. Jakmile čokoláda povolí, tak přidáme máslo a vše vymícháme do hladka. K hladké směsi přidáme mleté chilli, ale můžeme ji nechat i čistou nebo můžeme místo chilli použít třeba citronovou nebo pomerančovou kůru, skořici, oříšky a já se chystám i na růžový pepř a zázvor.
Hladkou směs přikryjeme folií a dáme do chladu ztuhnout. Ideálně by to prý měly být alespoň 3 hodiny (u méně hořkých čokolád se to může protáhnout třeba i na den), ale já jsem měla ganache úplně na kámen už po 2 hodináh na balkóně (no jo, mrzlo, já vím).
Ze ztuhlé ganache lžičkou odlamujeme kousky tak velké, jak se nám zlíbí, uplácáme je do jakéhokoli tvaru a obalíme v kakau (a když říkám kakao, vážně nemyslím granko).
Lanýže uchováváme v chladu, ale před podáváním je necháme ohřát na pokojovou teplotu, ať jsou pěkně měkké.

Lanýže jsem vždycky milovala, domácí jsou rozhodně lepší než kupované, jen by mě zajímalo, jestli můžu spoléhat, že nám vydrží až do Vánoc, když jsem je nechala napospas žravé rodině na dálném severu. 

Tak jsem byla umluvena, že prý mám přidat alespoň instafotky, že prý se třeba někdo nekoukne - tady jsou i s fotkou z procesu!


4 komentáře:

  1. Moooc velká chuť na ně, jen škoda, že neni žádná fotka :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. peti, tak me misa umluvila, at tam pridam aspon neco...je to maly a zrnity, tak je to na houby...ale ve ctvrtek bude i fotka, co ted lezi na karte v liberci :)

      Vymazat
  2. Já chci taky minidárek .. nebo to slíbené makronky za nedodané svatební fotky :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. makronky budou az se povedou. a poslany minidarek snad potesil :)

      Vymazat